הרצאתה של אורלי רובינזון – הבית הרגשי

התקיימה ב- 24/10/17 במסגרת עונת ההרצאות של סטודיו 6B

אורלי רובינזון, מעצבת פנים וכותבת ספרי אדריכלים מזה 20 שנה, פתחה את עונת ההרצאות בסטודיו לסתיו 2017. אורלי הייתה בעלים של משרד אדריכלים ועיצוב פנים. לפני כ-17 שנה הגשימה את חלומה, והוציאה את ספרה הראשון.

 

בהרצאתה סיפרה אורלי על הספרים שהוציאה במהלך השנים, כל ספר משקף פן אחר של התפתחות האדריכלות בארץ ובעולם.

 

״ספרים הם מחוללי תיבות, בלעדיהם, אין עבר, עתיד או הווה״

 

״חדרים״

חדרים הוא ספר שחולק לפי חדרי הבית.

יציאה מהלבן, מעבר מבתים מאד ״משעממים״ לצבע, טקסטורות, ערבוב חומרים.

התפתחות מבלגן של סגנונות שהיה קיים לפני 20 שנה, בית ניו-יורקי לצדו של בית מרוקאי לצדו של בית יווני.

עם השנים השתלט סגנון מודרני וחזרנו לצבע ממקום מאד בוגר.

הספר מציע מגוון של עבודות אדריכלים ומעצבים.

לדוג׳:

יונתן מונג׳ק, אחד האדריכלים החשובים בתחום הבנייה הפרטית, ראה את כל מה שהיום צריך להיות מובן מאליו.

יונתן בעל סגנון מאד מובהק, מעצב מתוך חשיבה של ״איך אני שם את הבית על המגרש, מה קיים מבחינת הנוף, כיווני אוויר, הדקורציה, ההלבשה של הבית, חומרי גמר והום סטיילינג. ״מדבר מבחוץ ונכנס פנימה״, אלפי החלטות בכל פרויקט, תפיסה טוטאלית.

אורלי מתארת את הבתים שעיצב כבתים מרגשים, כשנכנסים אליהם נכנסים למשהו שלם בעל חיבור טוטאלי.

לצדו, מוצגים בספר עוד מגוון אדריכלים, כשכל פרק מציג עקרונות תכנון לחדר מסוים.

 

״בית הוא סטייה אנושית אבל דווקא בעברית אין הבחנה בין home ל house״.

עם המשפט הזה אורלי עוברת לספר שתורגם באנגלית ומציינת כי בישראל לא זכה להכרה.

 

״new design in the land of the bible

אורלי לא עובדת לבד, עם הזמן הקימה חברה המורכבת מצוות קטן ועל כן, לכל אורך ההרצאה דיברה ברבים, וסיפרה על התהליך וההתפתחות שהחברה עברה לאורך השנים: “חקרנו תנך ולמדנו בתים בבראשית. סוכה במדבר, מלון בראשית, תכשיטים”. הספר מתעד בתים הרמוניים, קרמיקות, עריכות שולחן, רקמות בדואיות, הפקות במדבר, קליעת סלים. בעקבות הספר, למדה שבית הוא נושא יסוד בחוויה האנושית. הספר סובב סביב אגן הים התיכון. מתאר תבלינים, נופים ואנשים. ״מערכת יחסים של אדם עם ביתו היא כמו גוף ונפש״.

 

״20 בתים״

הספר יצא לאור לפני 10 שנים ומציג אדריכלות בארץ. בתים מודרנים.

״מבחינתנו היינו במקום של שוויץ ישראלי״. הכי יוקרתי, עם הטירוף הכי גדול ולהציג את זה. חדר בריכה יוקרתי, ויטרינות, סאונד וטלוויזיות.

בעקבות הספר גילינו את תופעת המגדלים. הייתה מגמה להעביר את הווילות אל המגדלים, לצאת מהחצרות אל תוך העיר. נפגשנו עם משפחות, אדריכלים ופנטזיות. הבנו שכשיש תקציב אפשר לעשות הכול!

אחד הפרויקטים המעניינים נעשו עם “גינדי”- פרויקט השוק הסיטונאי.

המטרה הייתה, למכור פנטהאוז במחיר מופרז. הספר נוצר בשיתוף 10 אדריכלים, אשר כל אחד מהם התבקש לעצב את פנטהאוז חלומותיו. צילמנו במשרדים וכל אדריכל התבקש ליצור לוח השראה.

הבנו שאדריכלי הבנייה הפרטית מתעסקים היום בהום סטיילינג והלבשה, לא מתכננים רק את חומרי הגלם אלא נכנסים להלבשת הבית.

בספריה הראשונים, לא היו אדריכלי נוף והלבשת הבית/הום סטיילינג. אלו נוצרו במשך הזמן. כיום, אין דירה שלא דורשת הום סטיילינג.

 

למרות, תיעוד הווילות ומגדלי יוקרה על רקע העובדה שבית הפך לחלום רחוק. ״אני יודעת שבית הוא בית, ולא חשוב גודל, מקום, סגנון״.

הבנו, שבית אפשר לייצר בכל תקציב, אין הלימה בין כמה מיליונים הושקעו לרמת האושר שהוא מספק.

וכך, מתוך ההבנה שהעיצוב הוא לאו דווקא פרמטר חשוב. אלא, התהייה, איזה סחורה בית אמור לספק? ביטחון? אושר? מה הופך אותו לכזה אם בכלל? נוצר הספר ״הבית הרגשי״.

 

״הבית הרגשי״.

 

נוצר מתוך מקום שעייפנו מעיצוב בומבסטי, התחלנו לחפש דברים אחרים, חיפשנו בתים עם נשמה.

תוך כדי, נעשה סקר, ״מה גורם לאנשים להרגיש מאושרים?״.

התוצאות היו:

50%- יחסים אישיים. 30%- סביבה(טיפוס עירוני/כפרי וכד׳). 20%- עיצוב פנימי.

הבית הרגשי מתאר עיצוב ברמה האישית ולא הטרנדית. התחשבות בסביבה, אלמנטים ירוקים.

בתים של משפחות עם תפיסה סביבתית, אנשים שלא מגדירים את עצמם באמצעות מותגים. חיים את האג׳נדה שלהם, מחויבים לקהילה, בתים אישיים שמספרים סיפור.

בעקבות הספר גילינו שמשפחות שבנו בתים עם גישה אקולוגית משקפים בתים יותר רגשיים.

 

אורלי מספרת את הסיפור האישי שלה. ״בית הוא מקום לאהבה, לזרוק את החיים פנימה למרות שהחיים לא פשוטים״.

בית צריך להכיל חיים שלמים, ממנו יוצאים ואליו חוזרים.

יסודות הבית בו גרה הוא קונטיינר עם רהיטים שהגיע מאירופה בשנות ה-50. משפחתה קיבלה קובייה מהסוכנות בעין ורד, הוסיפו חדר ועוד חדר וכך נולד בית. אורלי הקימה מחדש את הצריף וכיום קיים בית מרווח בו הם גרים. הבית מכיל את כל פריטי העבר שהגיעו בקונטיינר. שרידים אחרונים מביתם באירופה:

פמוטים, כוסות פורצלן יוקרתיות, ארגזי הפרי שמשמשים כמדפים. מצעים רקומים ועוד פריטים מפוארים שהחליטה להשאיר בבית על מנת שיספר את סיפור משפחתה. העיצוב נולד מתוך המקום בצורה הכי אותנטית.

 

״כוחו של הסטיילינג״

 

לפני כ-3 שנים, קיבלה אורלי הודעה פרטית בעמוד הפייסבוק שלה. בחורה שכתבה כי היא מחכה לספר בו אורלי תתעד בתים של אנשים מהיישובים, שעשו יש מאיין, עם רעיונות מקוריים ולא רק בתים של עשירים.

את ההודעה פרסמה אורלי בעמוד הראשי של חשבון הפייסבוק ועוררה דיון סביב הנושא. מה זה בתים אמיתיים? למי מיועד הבית? בנוסף, קיבלה המון תמונות מאדריכלים, מעצבים ובעלי בתים שמתעניינים בעיצוב. כך, נולד ספר העיצוב החברתי הראשון. עיצוב בר השגה, מקסימום עיצוב במינימום השקעה כספית.

 

הספר יצא לאור לפני כשנה וחצי. הרעיון והתחקיר נולד בפייסבוק. הספר נמכר ברשת לפני החנויות. על מנת לאפשר לקנות אותו ב-50% רגע לפני שהחנויות מרוויחות את כספם.

אורלי מגדירה את הספר כחגיגה של עיצוב, רעיונות, צרכים, סגנונות. נגיעה בבית הישראלי, ספר שהוא גאווה מאד גדולה בעיניה.

 

“מבחינת העיצוב הישראלי, תיעדנו לרזולוציות של צרכים, טיפול אישי ואינטימי בהלבשת הבית.

לכל אחת מהמעצבות שנבחרו לפרויקט יש תביעת יד, אמירה ושיטת עבודה מאד מסוימת.

הספר מתאר מקבץ של בתים שמשלבים את כל תחומי החיים: אוכל, אג׳נדה, סיפור, עיצוב.

תיעדנו דירות עם עבודת יד, שיפוץ רהיטים. הבנו והפנמנו את כוחו של הסטיילינג.”

 

אורלי סיימה את ההרצאה במשפט לכל המעצבים: ״אתם מעצבים חיים״.

מעצב חי חייב לתת היבטים רגשיים, פסיכולוגיים, כלכליים. יש המון רזולוציות וצריך להביא את המכלול.

לתחקר את הלקוח בין אם זה בית פרטי, מסעדה או משרד. ככל שנכיר יותר את הלקוח, בניואנסים הקטנים נוכל להביא את זה לידי ביטוי בעיצוב. ״אתם מעצבים חללים לחיים״, ויש לשאוף ליצירה מקורית.