ג’

גאודי, גוף, גריד, גרפיקה...
ג’ונס, ג’ספר
(Johns, Jasper) 1930
צייר ואמן הדפסים אמריקאי. ג’ונס הוא מחשובי האמנים בארצות הברית שלאחר מלחמת העולם השנייה, ומשויך לתנועת הפופ ארט. בעבודותיו המוקדמות עשה שימוש בשרטוטים פשוטים כגון דגלים, מפות, אותיות ומספרים.  מאפיין נוסף של עבודותיו: מיזוג של מדיות שונות כגון ציור בשעווה חמה ותבליט גבס בציוריו.  ג’ונס נוהג להציב זה מול זה סתירות, ניגודים, פרדוכסים ואירוניות, במידה רבה בדומה למרסל דושאן (אשר קושר עם תנועת הדאדא). ג’ונס אף הפיק הדפסי תחריט, פיסולים וליתוגרפיות בעלי מוטיבים דומים.

ג’ונסון, פיליפ
Johnson, Philip 1906 – 2005 אחד מהאדריכלים האמריקאיים החשובים ביותר במאה  ה-20. ידוע כממשיך דרכו של האדריכל לודוויג מיס ואן דה רוהה. בהשפעתו תכנן את בית הזכוכית, ואת ביתו שלו. ב – 1956 תכנן את הכור למחקר גרעיני בנחל סורק.  ג’ונסון ייחס חשיבות מרובה לקונטקסט של המבנה והסביבה. בשותפות עם המהנדס ג’ון בורגי עבד בעיקר על מבני משרדים – ביניהם:  בניו יורק, בנק אמריקה בטקסס, בניין AT&T .

בשנת 1979 זכה ג’ונסון ב”פרס פריצקר לאדריכלות.

גאודי, אנטוניו
Gaudi, Antonio 1852–1926 אדריכל ומעצב ספרדי ממוצא קטלני. בבנייניו הראשונים בדק גאודי אפשרויות של שימוש בקונסטרוקציות ובצורות חדשות, והשתמש במסורות אמנות מקומיות של טכניקות בנייה ושל שימוש בחומרים. בנייניו מאופיינים בפיסוליות פלסטית, במשחקי אור וצל דומיננטיים ובצבעוניות. משטחי הקירות משובצים באבני פסיפס, בזכוכית ובחומרים שונים. מקורות ההשפעה העיקריים שלו היו המסורת הקתולית, הבנייה הנוצרית של ימי הביניים, השפעות האיסלם, צורות מעולם הטבע, בדומה לסגנון האר-נובו שרווח בתקופתו, הטבע כמקור לקונסטרוקציה ולצורניות זורמת.

גוף
אובייקט הממוקם במרחב על מישור האורך, הרוחב והגובה.

גלגלת
מכשיר קוצני המאפשר העתקת גזרה אל הבד באמצעות יצירת חורים קטנים.

ואלטר אדולף גרופיוס
1883 – 1969 אדריכל גרמני. מייסד בית הספר באוהאוס. מחשובי האדריכלים המודרניסטיים.

גרי פרנק אוון
.Gehry, Frank O

יליד 1929, אדריכל אמריקאי יהודי, דה קונסטרוקטיביסט. מתכנן מבנים בעלי צורות חדשניות ומהפכניות מבחינה טכנולוגית.
בין עבודותיו המפורסמות: מוזיאון לעיצוב ויטרה, 1989 , הנמצא בגרמניה ליד הגבול עם שווייץ , המוזיאון בבילבאו, ספרד,  1999  .
גרי זכה בפרס פריצקר לאדריכלות בשנת 1989. בשנת 1998 קיבל את מדליית הזהב היוקרתית מאגודת האדריכלים האמריקנית AIA.

גריד
סריג, בעברית – רשת קווים (שתי וערב), משמש כבסיס מרכזי לקומפוזיציה. בתקופת הרנסנס השתמשו ברשת ככלי עזר לחישוב זוויות העומק של הפרספקטיבה. הגריד היווה כלי עזר בלבד ולאחר השלמת היצירה הוא לא נראה באופן גלוי בתוכה. הגריד ששימש בתקופת הרנסנס אמצעי לייצוג המציאות הופך באמנות המאה ה- 20-21 למציאות המוצגת, לנושא עצמו. אמנים רבים כגון: Sol Le Witt,Vasarelly Victor, Donald Judd, Dan Flavin, Mondrean , משתמשים בו כבסיס לקומפוזיציה בעבודותיהם, כאשר כל אחד מוביל אמצעי זה לאמירה אישית שונה.

גריי, איילין
Gray, Eileen 1878 – 1976

אדריכלית ומעצבת ריהוט  אשר יצרה מגוון רחב של עבודות כהמשך לאמנות הדקורטיבית הצרפתית.

גרמושקה
סט התוכניות שמגישים לעירייה על מנת לקבל אישורי בנייה.

גרפיקה
תקשורת חזותית במדיה מודפסת.

גשטלט
(בגרמנית: צורה, תבנית), מונח המציין מכלול שתכונותיו מיוחדות למכלול עצמו ואינן נובעות מצירוף התכונות של כל מרכיביו.  בפסיכולוגיה – אסכולה שפותחה בגרמניה לפיה תהליכי תפיסה, חשיבה, למידה, ותגובה לגירויים מבוססים על תפיסת התופעות או המצב בכללותם ולא על בחינת היסודות המרכיבים אותם.

Johann Wolfgang von Goethe
1747–1832
משורר, סופר, מחזאי, הוגה דעות, פוליטיקאי, מדען ובונה חופשי כתב את “יסורי וורתר הצעיר”  (1774) – סיפור על אהבה נכזבת ובו הגיבור מתאבד – העלה את שאלת ערך החיים. “פאוסט” יצירתו הגדולה ביותר (1808 – 1832) בה ביטא את החיפוש אחר משמעות החיים, רצון האדם לדעת, טבע האדם.