רז מלמד – “חדות ודיוק”
רז מלמד הינו אדריכל ומרצה בסטודיו כ-8 שנים. בעשר שנים האחרונות עבד במשרד “פיצו קדם אדריכלים”, וכיום עצמאי ובעל משרד אדריכלים.
הקדמה:
בהנחה שלכל מי שבאולם יש תשוקה, רגש, והוא עושה מה שהוא עושה הכי טוב, ב-דיוק אפשר ליפול. דיוק יכול לעשות את כל ההבדל, להפוך עבודה טובה למושלמת.
“פיקסו”- מגדולי האמנים באמנות המודרנית במאה העשרים.
“גרניקה” – אחת מיצירות אמנות המפורסמות של פיקסו. לציור, פיקסו עשה מעל 60 סקיצות. למרות, שהאמנות באה בניצוץ מוזה והשראה, הוא תיקן אינספור פעמים לפני שהוציא את התוצר הסופי.
“לה קורבוזיה” – אדריכל ומתכנן ערים, בין מבשרי המודרניזם ,שינה את הבנייה בעולם ובת”א בפרט.
במהלך חייו פרסם לה קורבוזיה מאמרים חשובים רבים, אחת ממסקנותיו היו שהבית הוא מכונת מגורים, ולכן, אזורי המגורים בבית צריכים להתארגן ע”פ הפונקציה שהם ממלאים. לה קורבוזיה תכנן ברוח זו תכנית לעיר בת זמננו. התכנית לא התממשה ונותרה על הנייר. למרות הרעיונות המבריקים שלו. אם המכונה לא עובדת זה לא יצליח.
אחת מיצירות המופת של לה קורבוזיה היא: “וילה סבואה” שנמצאת בפאתי פריז. תוכננה בשנות ה-30 ונחשבת לאבן דרך בסגנון הבינלאומי ובהתפתחות האדריכלות המודרנית.
ללא ספק, שינה את האריכטקטורה בת”א.
הפרטים, הם שעושים את כל ההבדל: קומת עמודים מפולשת, גריד מאד מסודר. עמודים שלא מגיעים לפינה ויוצרים חלוקה גיאומטרית פנימית מדויקת.
הבית לכאורה בנלי, אך, מהפכני.
הרעיון החדשני היה חניה בקומת קרקע, חניה מקורה, בית שיש בו כניסה עם רכב. כאן הכל התחיל. החלונות באים באופן אופקי רצוף וארוך , דבר שלא התקיים בתכנון לפני.
את הדיוק ניתן לזהות בכל חלל, ההבדל הוא מובהק בין טוב ויפה לחד ומדויק.
אוסטריה, ופיאנו גראץ – באחד מבתי הקפה נתקלתי בשירותים ציבוריים בהם ניתן היה לראות את התכנון מראש והחשיבה על כל פרט. מרחקים שווים בין האסלות, פוגות ברצפה, אריחים בהסתה. בחרו לחצן עם חריץ ורטיקלי. הכול מתוכנן באופן מדויק לפרטי פרטים ורואים את זה.
חנות APPLE בברלין – ניתן לראות שחשבו על עיצוב/רוח/קונספט/מהות אופי ועקרונות החברה. החנות משדרת שלמות, הכול מדויק, רווחים שווים בין שולחנות ותמונות. אם חוקרים, ניתן לראות כי הגריד חוזר על עצמו, משחק בגיאומטריה. רואים את הפוגה בדיוק מוחלט, השולחנות במרחקים קבועים, כשזה מדויק זה מפריד מתכנון אחר.
בית פרטי בהרצליה פיתוח – פרויקט ראשון כאדריכל עצמאי, הלקוח קרא לי לעבודת עיצוב פנים בבית מתוכנן חדש, הבית כבר היה בשלבי ביצוע, מבנה הבטון המרתף היה יצוק, וקומת הקרקע בטפסנות מתקדמת.
הצעתי מספר הצעות לעיצוב הפנים, שכללו בין השאר ביטול עמודים בקומת קרקע בחלון זכוכית פינתי שמשפיע על החזיתות, שינוי חלוקה פנימית ושינוי עמודים וחללים, שינוי המדרגות, ושינויים נוספים בשאר הקומות.
התחלנו עם תכניות ממוחשבות ולאחר מכן עברנו לסקיצות. כשזה מדויק זה נראה יותר שלם, כמו גאונות.
על מנת לשמור על הדיוק, אין צורך באנרגיה והשקעה נוספת, צריך לתכנן נכון בפעם הראשונה ולוודא שכל הנוגעים בדבר מודעים לפרטים.
נווה צדק, דירת 60 מ’ – הדבר הראשון שנבדק הוא מה צריך מבחינת רישוי, מחלקת שימור ביקשו לא לשנות כלום בחזית ורק בפנים הבית ניתן היה לעשות שינויים.
הצענו 3 אופציות:
- ליצור שילוב של אלכסון ו90 מעלות, שילוב של האלכסון והישר יחד.
- ליצור חלל שכולו אלכסון
- להתעלם מהאלכסון הקיים וליצור חלל אורתוגונלי, ויטרינה ארוכה שחציה פונה לפטיו וחציו לחלל השינה, השתמשנו בתאורה ובחריצים בבטון על מנת שהחלל ייראה גדול.
השלמות נמצאת בפרטים הקטנים, התאורה בתקרה בדיוק בציר של הספוטים והגריל בדיוק באורך האי.
מיקום האי נקבע לפי הרווח בין הדלת לחלון. הדיוק, הוא הדבר האחרון בסדר הפעולות.
בית פרטי בהוד השרון- SS – בית שמתעסק בקיפולים של קצה דק. הלקוחה רצתה קיר מבטון ומדרגות שיוצאות זיזיות מהבטון. המדרגות שיוצאות מהקיר הן חלק מרעיון הקיפול, הדיוק מגיע לרמה שכבר בהדמיה עשינו את החלוקות.
וילה בת”א– פרויקט שנעשה במסגרת עבודתי בפיצו אדריכלים, זכה בפרס “אות העיצוב” לשנת .2010. הדיוק מתבטא בחלוקות הפנים לחדרים ולפונקציות השונות. שילוב של שניהם כך שלא יחרגו מהגריד האופקי. . בחזית הארוכה הפונה לרחוב קיים דיאלוג בין המבנה לרחוב באמצעות התקנת כנפי אלומיניום ורטיקליות הנעות על צירן ומאפשרות חיבור ויזואלי בין דיירי הבית להולכים ברחוב, וטשטוש החיץ בין הפרטי לסביבה. תנועת הכנפיים מאפשרת חדירת אור בזוויות משתנות במהלך היום ועל ידי כך הפחת חיים ודרמטיות בחללים הכול כך מאורגנים, ובארכיטקטורה הכול כך מאופקת.
הוד השרון- פרויקט בית דירות – רישוי מסובך יותר, הרבה אנשי מקצוע, כל אחד מושך לכיוון שלו וכל אחד מהעוסקים בדבר צודק. האדריכל צריך לנצח את כולם, העיצוב יותר חשוב מהכול.
בית הדירות מתעסק בחדות, פינות דקות, מסות שהן כמה שיותר שלמות.
כלוב פלדה שעטוף בקוביות, יש ניתוק בין הקוביות וחייב להיות סדר ודיוק. כאן, נכנס לתמונה הקונסטרוקטור שקובע את הדיוק. לדיוק יש היגיון, יש סיבה לצורת בניית הקוביות.
כשלא נסתיר את הקונסטרוקציה היא תוסיף עוד ערך וחיים לבית.
לסיכום:
כמה דברים שחשוב לזכור: הכול אפשרי בהנחה שהלקוח יוכל לשלם , אי אפשר להגיע לדיוק בכל פרט וצריך להחליט מה יותר חשוב. אם יהיה משהו לא מדויק בתכנון שלנו האדריכלים, הוא יהיה לא מדויק אך יוכל להתקיים. לעומת זאת, אם לקונסטרוקטור יהיה משהו לא מדויק התכנון ייפול ולא יוכל להתקיים.
אפשר להוציא סקיצות תוך כדי שינויים, הן יהוו כתוכניות עבודה והקבלן יוכל לבצע אותם.
בעיצוב פנים הבית יכול לקום וליפול. הדיוק תלוי במה שמבקשים מבעלי המקצוע ועד כמה ברורים אנחנו ומסבירים את הפרטים ללקוח. אם זה יעשה כמו שצריך לא אמורות להיות הפתעות.