אברהם קורנפלד – “על אותיות, אנשים ואינטואיציות”

אברהם קורנפלד סומן כהבטחה עוד בשנה ד’ בשנקר, אז נבחר אברהם לעצב את המיתוג לתערוכת הבוגרים.

הקדמה:

אברהם נולד ב-1982, וגדל בירושלים למשפחה חרדית. יש לו 7 אחים ואחיות. אבא שלי היה מאד יצירתי, סופר סת”ם. וכבר בהיותי בן 14 זכור לי שישבתי אתו ושאבתי ממנו השראה, מהכתיבה ומצורת האותיות. במהלך הלימודים נמשכתי בחזרה לעולם האותיות ועניין אותי איך אפשר לשחק איתם.

אנטייטלד”

כחלק מתהליך העבודה בעיצוב, מכינים המון סקיצות עד שמגיעים לשלב בחירת התוצר הסופי.  עם הזמן, הבנתי שהרבה סקיצות מוצלחות, אך, לא מעבירות את המסר שרציתי. החלטתי לשמור את כולן, פתחתי בלוג ובכל יום העליתי צורה חדשה מאוסף הסקיצות שלי.

המגזין המקוון “אנטייטלד” שהקמתי לפני שלוש שנים עם טליה זליגמן, הוא מעין בלוג קבוצתי ובו יוצרים מתחומים שונים של עיצוב ואמנות מפרסמים עבודות ומחשבות . אפשרתי לאנשים להגיב והתגובות היו  באופן של צורות. נוצר שיח מעניין בין אנשים שכביכול אין לו שום משמעות. אך בעיניי, זה היה נורא מעניין. גרפיקה יכולה להיות שירה, תחושה ורגש אני אוהב לראות אנשים יוצרים ולהיות חלק מקבוצת אנשים שמשתפים את היצירה שלהם. בזכות המגזין הצלחתי להקים עוד הרבה פרויקטים ולהשיג שיתופי פעולה שלא היו קורים ללא הנוכחות של פרויקט כמותו מאחור. דרך הפרויקט, גיליתי שאנשים אוהבים שמפעילים אותם. 

במהלך תקופת הלימודים קיבלתי מספר פרויקטים. מתוך העיצובים עבור הלימודים הגעתי לעיצוב של מערכי אותיות. התחלתי לעצב פונטים. הוספתי משקלים והשתמשתי בהם בשביל הפרויקטים שקיבלתי בשנקר.

פרויקטים במהלך הלימודים:

  1. בתק’ שלמדתי צילום, התחלתי פרויקט שליווה אותי כעשר שנים, בו אני מתעד חפצים שליוו אותי בחיי היומיום ונשברו. את הרסיסים סידרתי וצילמתי, במעין טקס פרידה והנצחה למי ששירתו אותי נאמנה. הצילומים הפכו לסדרה של תמונות של חפצים שמדברת אנתרופולוגיה, להתבונן בחפץ מזוויות שונות וללמוד על הטיפוגרפיה.
  2. לפני כ-10 שנים כסטודנט בשנקר עבדנו תוך כדי הלימודים(במחשבים בבית ספר), למעשה, רוב שעות היום היו באקדמיה. הבית נורא חסר לי ולא חוויתי אותו לנוכח העובדה שגם את שעות העבודה הייתי מקיים בשנקר.

ערב אחד החלטתי שאני מצלם את אחת הבלטות בבית. שלחתי להדפסה והדבקתי במסדרון ליד השירותים. כך נזכרתי בתחושה של בית. יום למחרת, נשאלתי בלימודים על פשר הדבר ובמשך תק’ קיבלתי צילומים של בלטות במייל מסטודנטים נוספים. שלחתי אותם להדפסה והדבקנו אותם לאורך המסדרון. למרות המאמצים הרבים של אב הבית להוריד אותם. המדבקות קיימות עד היום בשנקר.

  1. עיצוב תדמית לשנת ה-40 של שנקר. היה צורך בסמל ובשפה גרפית חדשה שתלווה את כל החומרים הגרפיים של המכללה בשנת 2010. נתבקשתי לבנות שפה שתייצג את שתי הפקולטות של שנקר – הנדסה ועיצובהסיסמה שנבחרה, “40 שנות יצירה”, מדגישה את השילוב שבין מקצועות אלו.  עשיתי יותר מ-300 סקיצות. הבנתי שיש לי שליטה על הנראות ואני יכול לעצב בדיוק לפי הצרכים שלי.

עבור כל מחלקה יצרתי שפה גרפית שמאפיינת אותה.

 

א’א’א’:

בשלב מסוים, הבנתי שיש הרבה מעצבים שאפתנים ויסודיים שיש להם המון מה להציע.

החלטתי לפתוח קבוצה של מעצבי פונטים והקמתי אתר בשם א’א’א’.

את האתר הקמתי מתוך רצון לאפשר לכלל המעצבים בארץ גישה אל פונטים מצוינים ועצמאיים בדגש על איכות וחדשנות בתחום.

השקת האתר התקיימה בנר הראשון של חנוכה עם 8 פונטים, בכל נר השקנו פונט חדש.

נוצר באז מטורף סביב האתר ושם האתר עורר התעניינות רבה.

בחצי שנה הראשונה, אנשים נורא התעניינו וקיבלנו תמונות של האות א’ בווריאציות שונות. ברחוב, על קופסאות קרטון של חלב, צורת עוגיות, בטבע וכד’.

רעיון השם היה גאוני, מבלי ששמתי לב. האתר הפך לוויראלי, אנשים תייגו ופרסמו אותנו בכל קונוטציה של האות א’.

בכל ההתנהלות שלנו במסגרת האתר אין חוקים לפי הספר, בעיקר מתנהלים לפי מוזה.

אנחנו משתתפים בתערוכות של יוצרים אחרים, אירועים שלא קשורים לפונטים. כל פונט חדש שנולד אנחנו מקיימים לכבודו אירוע השקה. לכל פונט יש פוסטר, ואנחנו משתעשעים עם הפונט, גרפיקה, צבעים ופוסטרים מיוחדים של אותו הפונט.

 

שלט כניסה:

פרויקט מתמשך שהתחיל בשנת 2010 , מתוך אהבה לטיפוגרפיה ולצילום ומתוך רצון להכיר מעט יותר את הארץ לאורכה ולרוחבה. זהו ארכיון מצולם של שלטי כניסה להתיישבויות מאזורים שונים בישראל.

התחלתי לצלם את השלטים, הקמתי בלוג אליו העליתי את הצילומים. עם הזמן הצטרפו עוד צלמים. דרך הפרויקט ניתן ללמוד על התרבות וללמוד על מקומות בארץ.

כאשר זוהה הפונט אתו עוצב שלט הכניסה של הישוב הוא נרשם ותועד בבלוג, אך לפעמים, הפונטים עוצבו במיוחד לטובת השלט באופן פרטני. כאשר העשייה הטיפוגרפית הייתה ייחודית ומעניינת, ערך נוסף מעבר לצילום ולתיעוד ברמה הארכיונית. החלטתי לבדוק מה קורה כשמרחיבים את האותיות של השלט למערך מלא של אותיות האלפבית ולעשות טרייסינג לאותיות. וכך עשיתי עם שלטים רבים ,האותיות שנוצרו נתנו איכויות טיפוגרפיות משמעותיות והפיחו בשלטים חיים בדרך להיותם פונטים אמתיים בהמשך.

 

לסיכום:

מתחילים מלמטה וצומחים בהדרגה, כל פונט שנוצר מתפתח בתהליך של תקופת זמן. לא לזרוק את התוצרים, כשאני עובד על פונט אני יכול לעבוד עליו במשך תקופה ארוכה. להפסיק לפרק זמן ולחזור אליו. בנוסף, פרפקציוניזם זו תכונה חשובה. אך, לפעמים אפשר קצת לוותר לעצמך ולהבין שהפונט מושלם כמו שהוא, ניתן לשפר אותו תמיד זה מעגל שאין לו סוף.