7 הטעויות הנפוצות בעיצוב לוגו
מאת אלון ג’משידה, ראש החוג לעיצוב גרפי בסטודיו 6B
 
לפני כמה ימים, כשבתי בת ה-6 נתקלה בחטיף בוטנים לא ממותג (להלן “לא במבה”) עלתה אצלה השאלה מה ההבדל בין השניים, מעבר להבדל בטעם.
לאחר כיווץ מוחי (זה קורה הרבה עם ילדים), אמרתי לה שחטיף הבוטנים הוא כמו ילד. יש ילדים עם שם שכולם מכירים אותו (למשל “במבה”) וכולם יודעים לומר מי זה הילד הזה ואם הוא טוב, רע, משעשע, או עייף וישנם ילדים בלי שם (כלומר בטח יש להם שם, אבל את לא מכירה אותו) ואז קוראים להם “ילד”.
מה שתיארתי הוא בעצם בסיסו של תהליך מיתוג (הפיכה של “מוצר” ל”מותג”).
התוצר הגרפי הבולט ביותר של מותג, הוא בדרך כלל הלוגו – אותו סימן גרפי המייצג אותו ואת ערכיו.
בעלי עסקים רבים ובדרך כלל לא מנוסים, מנסים בתחילת דרכם לעצב לוגו בעצמם ובדרך עוברים את כל שרשרת הטעויות האפשריות. מבחינה שיווקית לפעמים הנזק עולה על התועלת, במיוחד בזמן של התרחבות ועיצוב גרפי חדש שמוחק את כל הפרסום המצטבר הקודם.
אז החלטנו לעזור קצת ואנחנו מציגים בפניכם את 7 הטעויות הנפוצות בעיצוב לוגו, לא בהכרח לפי סדר החשיבות.
 
1. “עשיתי לבד”
הטעות הגדולה מכולם – לא להיעזר במעצב גרפי. מעצב טוב ומנוסה מודע לכוחו של המותג ועיצב כבר מספר מיתוגים קודמים. תנו לניסיון שלו לעזור לכם ואל תזלזלו בכוחו השיווקי של הלוגו.
 
2. “איך קוראים את זה?”
עיצוב של לוגו שאינו קריא מכל מיני סיבות, כמו: סוגי אותיות שאינן ברורות או סידור של המילה באופן שלא מאפשר קריאה ברורה של שם המותג.
 
3. “לא זוכר מה היה שם”
לוגו טוב צריך להיות קליט בפעם הראשונה (בשאיפה) ולכן חשוב לשמור על פשטות, גם גרפית וגם רעיונית. אם עשיתי מספר סקיצות – הטובה ביותר היא זו שאזכור לאחר הצגה קצרצרה של הלוגואים.
 
4. “מה רציתי לומר”
לוגו שמצליח לאפיין תכונה מסויימת באופן גרפי, יהיה זכיר יותר, יעורר עניין, יאפיין במידה את המותג ולכן יהיה רלוונטי גם בעוד 3 שנים ויותר. לוגו שהוא “הדבקה” של מילה ואיור ללא מסר – יראה סתמי.
 
5. “זה מאד צבעוני”
מרבית החברות הגדולות משתמשות בצבע כחלק מהזהות שלהן (אדום קוקה קולה, כתום אורנג’, ירוק קרלסברג) ובדרך כלל תשתמשנה בצבע אחד או שניים.
אין סיבה להשתמש ביותר, אלא אם כן הצבעוניות עצמה היא המסר (למשל: הלוגו של 100 שנים לת”א).
 
6. לוגו שאינו גמיש
לוגו יהווה לרוב את הבסיס לשפה הגרפית של המותג כולו ויופיע בהרחבות של המותג כגון: כרטיס ביקור, מעטפות, אפליקציה, אתר, שקית וכדומה.
לוגו טוב יהיה כזה שניתן לשלבו באלמנטים השונים, בהגדלה ובהקטנה מבלי לאבד את הזהות והאופי שלו. לוגו מעולה יהיה כזה שגם אם אראה חלק ממנו אוכל לזהותו.
 
7. לא לקבל פידבק
אנשים נוטים לסמוך על עצמם וזה בסדר, אבל כדאי לפעמים להקשיב גם לאחרים. עיצבתם בכל זאת בעצמכם? תראו את התוצאה למספר אנשים ותראו כיצד הם מגיבים. אנשים שונים רואים דברים בצורה שונה ולפעמים תופתעו ממה שאנשים יראו בלוגו שעיצבתם ובכלל לא התכוונתם.
 
שבעת הכללים הללו הם רק ההתחלה. כדי לדעת לעצב לוגו כמו שצריך, יש להתמחות בתחומים רבים בתוך העיצוב הגרפי: טיפוגרפיה, איור, מיתוג וכדומה. בהצלחה.