תחום לימודי מקצועות הדיגיטל והשיווק הדיגיטלי התפתח והפך למקצוע נחשק ללמידה. חברות רבות החלו לגייס מומחי שיווק דיגיטלי לתוכן, ואחרות החלו לעבוד עם ספקים חיצוניים בתחום השיווק הדיגיטלי. כיצד אפשר להשתלב ולהתמקצע בתחום הדיגיטל? איך והיכן לומדים שיווק דיגיטלי? איזה תפקיד אוכל לבצע בשיווק דיגיטלי? הכתבה שתעשה סדר גם לעצמאים וגם לשכירים בתחום השיווק הדיגיטלי.
מה קורה בתחום השיווק הדיגיטל?
בשנים האחרונות עסקים, חברות וארגונים רבים השכילו והבינו שעל מנת להישאר רלוונטיים ולהגדיל את פעילותם עליהם לעבור תהליך של דיגיטליזציה. מארגונים גדולים כמו תנובה ושטראוס שהקימו חנויות אונליין (אתרי סחר) המיועדות לצרכן הסופי ועד העסקים הקטנים והמקומיים כמו הירקניה והמכולת השכונתיות שהקימו מערך דיגיטלי הכולל פעילות בסושיאל ואפילו מיניסייט קטן שניתן לבצע בו הזמנות ואפילו מאמני כושר שתרגמו את המוצר שלהם לאימוני זום וכרטיסיות דיגיטליות. הכניסה לעולמות אלו מטרתה כמובן לשמר את פעילותם ואך להגדילה ובייחוד בתקופת הקורונה.
המעבר לעולמות הדיגיטל ולעבודה מקוונת אינו תהליך קל ופשוט, אך לאור התחרות הקיימת, עליה להתבצע במהירות ובמקצועיות. התהליך מתפרש על פני מספר אפיקים:
- הקמת אתר או חנות אונליין וניהול כל התוכן והמוצרים גם בפלטפורמה זו.
- קידום אורגני וממומן וניהול קמפיינים ברשתות החיפוש וברחבי הרשת.
- הקמה וניהול של עמודים ברשתות החברתיות וניהול כל התוכן, תוך יצירת אינטראקציה עם העוקבים.
העבודה בעולמות הדיגיטל אינה פרויקט חד פעמי ודורשת עבודה מתמשכת וקבועה ועל כן הביאה עימה תפקידים חדשים בעולמות השיווק והפרסום בחברות וארגונים ואיתם גם הזדמנויות רבות, הן כשכירים והן כעצמאיים. אם עד היום תפקידי הדיגיטל היו תפקידים שוליים או חלק מתפקיד נוסף, היום הפכו את התפקידים הללו למרכזיים וחברות רבות גם כן מעסיקות נותני שירות חיצוניים לעולמות השיווק הדיגיטלי.
העבודה והתפקידים בשיווק הדיגיטל
את העבודה בעולמות השיווק הדיגיטלי ניתן לחלק שני תחומים עיקריים:
ניהול קמפיינים PPC – תפקידים אלו כוללים הקמה וניהול קמפיינים ממומנים במערכות הפרסום השונות, אפיון קהלי היעד המתאימים, הסקת מסקנות על ידי מדידה וניתוח נתוני הקמפיינים וכמובן ביצוע אופטימיזציה לתקציבי המדיה והפרסום ושיפור תמידי ומתמשך של הקמפיינים.
ישנם תפקידים רבים ומגוונים בעולמות הקמפיינים וה PPC ואלו המרכזיים שבהם:
- סוכנויות עצמאיות לניהול קמפיינים ומערכי דיגיטל
- מנהלי קמפיינים PPC בחברות גדולות
- קמפיינר עצמאי – פרילנסר
ניהול שיווק, קריאייטיב ותוכן – תחום זה מתייחס לעולמות הקריאייטיב והתוכן, אך בדגש על עולמות הדיגיטל. איך בונים קריאייטיב לקמפיין דיגיטל ואיזה כלים דיגיטליים ופלטפורמות משתתפות במהלך הקריאייטיבי וישיגו את התוצאות הרצויות- מהסטורי בורד של הפרסומת, גיוס המשפיענים הנכונים והפעילות ברשתות החברתיות, דרך המודעות ועד לעיצוב דף הנחיתה.
הגולש הממוצע רואה אינספור מודעות ומסרים ביום ועוקב אחר מאות דפים ברשתות החברתיות, כיצד נמשוך את תשומת ליבו ונגרום לו להבחין בנו? קריאייטיב נכון ומדויק יהיה מה שיסב את תשומת לבו של הגולש ויביא אותו לקיים איתנו אינטראקציה.
גם בתחום זה התפקידים והמשרות מגוונות, אך המרכזיים הינם:
- מנהל דיגיטל עם התמחות בקריאייטיב ותוכן בחברות גדולות
- מנהל דיגיטל בעסק בינוני
- מנהל דיגיטל עצמאי – פרילנסר
- מנהל רשתות חברתיות בסוכנויות פרסום ומשרדי דיגיטל
איך לומדים את המקצועות האלו?
בימינו, אפשר ללמוד כמעט הכל אונליין ולא חסרים מדריכים וקורסים אפילו בחינם, אך האם אפשר להתמקצע בעזרת קורס ומדריך אונליין? קורסים ומדריכים באונליין לרוב מוקלטים מבעוד מועד ומטרתם ללמד את השימוש הטכני בפלטפורמות השונות ובמערכות הפרסום. קריאת דוחות ונתונים, הסקת מסקנות, מתודות עבודה נכונות, אפיון ודיוק בקהלי יעד, הכנת הקריאייטיב הנכון ודוגמאות חיות ואקטואליות מהשטח וממקרי בוחן אמיתיים יבוצעו לרוב על ידי לימודים פרונטליים. לימודים פרונטליים משלבים בתוכם גם מגוון של מרצים מהתחום הנלמד.
המרצים בקורסים אלו חיים ונושמים את עולמות הדיגיטל, הם לא רק מלמדים את הדברים הטכניים וכיצד להקים קמפיין במערכות השונות, אלא גם ילמדו את המתודות שעומדות מאחורי, כיצד אנחנו נתיישב וננתח את העבודה לפני, כיצד נבנה לנו אסטרטגייה דיגיטלית נכונה וארוכת טווח וכיצד נהיה מנהלי הדיגיטל הטובים ביותר. כל יחידה נלמדת על ידי איש מקצוע אחר שזהו תחומו, בין אם כתיבה שיווקית לעולמות הדיגיטל, אנשי קריאייטיב ומרקטינג, מנהלי קמפיינים, ובעלי סוכנויות פרסום דיגיטלי.
מה מתאים לי יותר?
עולמות הקמפיינים או עולמות הקריאייטיב?
רבים נוטים להתבלבל בין תחום הקידום והקמפיינים לתחום הקריאייטיב דיגיטל ותוכן, שכן שניהם חלק בלתי נפרד ומתקיימים יחדיו בארגונים כדי להעניק זירה דיגיטלית שיווקית שלמה. אך במהות התפקיד והעבודה מדובר באופי תפקידים שונה שלרוב מקיימים אותם אנשים שונים.
לכן, בראש ובראשונה כאשר ניגשים ללמוד שיווק דיגיטלי, חשוב ללמוד את הבסיס ולקבל רקע על שני התחומים, הרקע מעניק הבהרה מהו כל אחד מהתחומים, מה אופי העבודה בו ומה נדרש, ומשם ניתן ללכת ולהתמקצע בתחום הנכון עבורך.
למי מתאים ללמוד שיווק דיגיטלי?
כל מי שעוסק בשיווק ובפרסום, עצמאי או שכיר חייב לדעת ולהכיר את עולמות הדיגיטל.
כל ארגון או חברה מחזיקים בפוזיציה מוגדרת של שיווק דיגיטלי. בין אם מדובר בחלק מתפקידו של מנהל השיווק בארגונים קטנים ועד מנהלי דיגיטל בארגונים גדולים שהם חלק בלתי נפרד ממחלקת השיווק, ותפקידם הוא להוביל ולנהל את מערך הדיגיטל של הארגון.
בתחום סוכנויות ומשרדי הפרסום קיימות מחלקות ייעודיות לעולמות הדיגיטל, מחלקות אלו מחולקות בין מנהלי קמפיינים ומחלקות PPC ויוצרי תוכן ואנשי קריאייטיב, כולם אנשי דיגיטל ותפקידם הוא להוביל ולנהל מערכי דיגיטל שלמים.
גם עצמאיים ופרילנסרים המעניקים שיווק ופרסום לומדים את עולמות השיווק הדיגיטלי וזאת במטרה להגדיל את ארסנל הכלים שהם מעניקים.
איך אבחר היכן ללמוד שיווק דיגיטלי?
בראש ובראשונה חשוב מאוד להתמקצע בתחום שמעניין אותך ולהתמקצע בו, אך בשביל לדעת במה להתמקצע חשוב ללמוד את הבסיס.
לכן, בבחירת מוסד הלימודים חשוב להבחין בין אלו המייעדים אותך ומלמדים אותך תחום אחד מתחילתו ועד סופו, לבין קורסים שמלמדים את כל היסודות והבסיס של יסודות השיווק הדיגיטלי ולאחר לימוד הבסיס מאפשרים בחירה בהתמחות מסוימת.
היתרון בקורסים אשר מציעים גם לימוד בסיס וגם התמקצעות בתחום מסוים, הוא שבוגרי הקורס מסיימים עם התמחות ספציפית וידע נרחב ומעשי כיצד לעסוק בתחום זה, אך גם יכולים לתפקד כמנהלי שיווק דיגיטל ולפקח ולנהל עובדים וספקים שלאו דווקא באותו התחום שלהם.
נוסף על הכל ולא פחות חשוב, הוא סגל המרצים. מאחר ועולמות הדיגיטל משתנים כל הזמן ואפילו אם נסתכל שנתיים אחורה הם עברו תהפוכה שלמה, חשוב שהמרצים יגיעו מהשטח, אנשים שקמים בבוקר לתוך אינסטגרם והולכים לישון עם גוגל מתחת לכרית. מרצים אלו ידעו כיצד להעביר את החומר וללמד בצורה הטובה ביותר ובמקביל גם להביא דוגמאות ופעילויות אקטואליות חמות מהשטח.
האם רק לומדים או שגם מבצעים?
ורסים ללימוד שיווק דיגיטלי נעים בין 3-6 חודשים בד”כ ומטרתם להכשיר את אנשי השיווק הדיגיטלי הבאים. מטרתם היא לשלב בזמן הקצר ביותר את הסטודנטים בשוק העבודה בתפקידים המתאימים ביותר עבורם.