ינואר-מרץ 2016
בהנחיית ד”ר דניאלה אוהד
הסוד ליצירת עיצוב פנים מרתק, תרבותי, עמוק ובעל משמעות הוא יצירת דיאלוג עם העבר, עם ההיסטוריה של עיצוב הפנים. גדולי האדריכלים ומעצבי הפנים בעולם שואבים את מקור ההשראה העיקרי שלהם מתולדות עיצוב הבית המודרני, הנושא המרכזי של תכנית הלימודים החדשה שאנו עורכים בשיתוף פעולה עם “מעגל אספנות עיצוב” וד”ר דניאלה אוהד, היסטוריונית עיצוב מניו יורק המגיעה לסיבוב הרצאות בישראל.
התכנית מיועדת לאדריכלים ולמעצבי פנים המתעניינים באספקטים התיאורטיים, התרבותיים, הפוליטיים והמחקריים של עיצוב הפנים ובביטויים תרבותיים והיסטוריים של התחום.
כל מפגש מורכב מהרצאה ומדיון המבוסס על מאמרים אקדמיים אותם יקראו המשתתפים.
נדרשת יכולת קריאה באנגלית של טקסטים אקדמיים.
תכנית הקורס
18.1.16
בית ישראלי או בית בישראל?
מהו הבית הישראלי ומהם מגורים בישראל?
שאלות אלו עומדות במהותו של המפגש הראשון. בשלושת העשורים הראשונים מאז הקמת המדינה היה לבית הישראלי תפקיד מרכזי בתרבות המקומית כמקום של יצירה, הצגה ושמירה על זהויות. הבית היה טעון במשמעויות חברתיות, אתניות, לאומיות ומעמדיות ונתן ביטוי להגמוניה התרבותית האשכנזית-ציונית-חילונית. משנות השמונים, בהשראת תהליכים של מדיניות ההפרטה, התפתחות תרבות הצריכה והיחלשות הערכים הסוציאליסטיים עם התבססות הקפיטליזם בישראל, התמקד עיצוב פנים הבית בישראל בהשפעות מן החוץ: פוסטמודרניזם ומינימליזם מצאו את ביטויים בבית שנתן ביטוי למעמדו המתחזק של הפרט.
נבחן את הבית בישראל כבמה עליה הוצגו קיבוץ הגלויות, כישלון מדיניות כור ההיתוך, תרבות נסיעות לחו”ל ותהליכים היסטוריים וחברתיים.
25.1.16
עיצוב פנים הבית הויקטוריאני וראשיתו של הבית המודרני
בית ויקטוריאני

הבית הויקטוריאני נולד בבריטניה, המדינה שבה החלו המהפכה התעשייתית, תהליך העיור המודרני והתנועה הרומנטית, אשר מצאו את ביטויים בעיצוב הבית בן המאה ה–19, בית למעמד הביניים המתפתח.
המודרניות של הבית הויקטוריאני באה לידי ביטוי בסגנון ברוח התקופה: הירידים העולמיים הציגו את ההתפתחויות בתחום הטכנולוגיה והעיצוב עם מוצגים שהגיעו מכל רחבי העולם, השינויים בזכויות הנשים העניקו לאישה הויקטוריאנית את התפקיד המרכזי ב”ייצור” תרבות עיצוב הפנים.
בהרצאה זו ננתח את מורכבות “מלחמת הסגנונות” והאידיאל של עיצוב הפנים וכן נבחן את הרפורמה שעבר עם הולדת התנועה האסתטית ותנועת הארטס-אנד-קרפטס שהעלו לדיון ערכים חדשים בעיצוב הבית כגון אותנטיות, אמנות ופונקציונליות.
8.2.16
הבית כבמה: מעבר המאה העשרים
במה 2

שנות מעבר המאה העשרים עמדו בסימן כיוונים חדשים בעיצוב פנים שנתנו לבית זהות של יצירת אמנות.
המושג הגרמני “גזמסקונסטוורק” שמוגדר כ”יצירת אמנות כוללת” שבה כל האלמנטים משתלבים לכדי שלמות אחידה, אומץ על ידי חלק מן הדמויות פורצות הדרך בתחום האדריכלות ועיצוב הפנים.
הבית הפך להיות מעין במה והמעצב לקח את תפקיד המנצח.
בהרצאה זו נסקור את הכיוון החדש בעיצוב פנים כפי שבא לידי ביטוי ביצירותיהם של ווגנר, הופמן ומוזר בוינה, גימר בצרפת, צארלס רנה מקינטוש בסקוטלנד, פרנק לויד רייט בארצות הברית והנרי ואן דה ולדה בבלגיה. כולם שאפו לייצר בית בעל זהות לאומית, אישית ואמנותית.
במה 1

22.2.16
הבית המודרניסטי ותור הזהב של הדקורטור
בשנים שלפני מלחמת העולם הראשונה החלה להתפתח התנועה המודרנית והעקרונות שגובשו על ידי אדריכלים בגרמניה, צרפת, הולנד וארצות הברית בשנות העשרים והשלושים הביאו לתפיסה חדשה של חלל הפנים.
לא עוד יצירת אמנות, כי אם הבית כישות שבכוחה לתקן את העולם, לאפשר למעמד הפועלים חיי כבוד. שחרור מכבלי העבר, נאמנות לרוח התקופה, ביטול קישוטים, עיצוב נקי ופשוט היו חלק מן העקרונות שהולידו קנון חדש בעיצוב הבית.
לצד המודרניזם שדגל באסתטיקה של המכונה, התפתח גם תור הזהב של דקורציית הפנים שנקרא “הסגנון המודרני”. הוא התבסס על רפרטואר עשיר שנשען על תרבותיות עתיקות, על תור הזהב של האמנות הדקורטיבית בצרפת ועל זרמים באמנות האוונגרד. קוביזם, קונסטרוקטיביזם ופוטוריזם היו התנועות שהשפיעו על עיצוב בתקופה זו.
תור הזהב

7.3.16
הבית האמריקאי בעידן מד מן
Jon Hamm as Don Draper in Mad Men
Jon Hamm as Don Draper in Mad Men
האספקט החשוב ביותר בהתגשמות החלום האמריקאי לאחר מלחמת העולם השנייה, אותו חלום אופטימי ופטריוטי הוא בית הפרוורים.
לצידו התפתחות עצומה בייצור מוצרים מעוצבים מחומרים זולים כמו דיקט ופורמייקה בטכנולוגיות ושיטות הרכבה בסיסיות שנועדו לייצור המוני ולשימוש עממי. לראשונה התפתח בארצות הברית סגנון מודרני מקורי וחדש שהתריס כנגד המינימליזם המודרניסטי.
זהות לאומית, זהות חברתית, שגשוג והתגשמות החלום האמריקאי עמדו בבסיס התפתחות עיצוב הפנים של התקופה. הבחירות של הצרכנים העמידו אותם בסולם של מעמד חברתי והבית היה למעין דגל של ביטוי תעוזתה ועוצמתה של ארצות הברית במהלך שנות המלחמה הקרה.
בהרצאה זו נבחן את הבית האמריקאי של התקופה, את היחסים בין המודרני למסורתי, בין החוף המערבי לחוף המזרחי ואת מקומה של תעשיית הפרסום בהצגת הבית כמבטא ערכים אמריקאים.
מד מן 2

21.3.16
פוסט מודרניזם ומינימליזם
פוסט 1

מגמות חדשות חדרו לטריטוריית עיצוב הפנים בשנות השישים והשבעים לאור משנתם של הוגי התנועה הפוסטמודרנית שעסקו בחיפוש אחר אמיתות מסוג חדש, שפה שמטרתה להתחבר לטעם של תרבות הצריכה. עיצוב הבית בעשורים אלו קיבל צורניות חדשה שהתנתקה מכל מה שנחשב עד אז “מודרני” לטובת שפות פלורליסטיות, התחברות להיסטוריה, קבלת אלמנטים כמו צבע, קיטש, צורניות חדישה וחומרים שהטכנולוגיה החדשה סיפקה למכביר. סגנון הפופ ארט באמנות, עיצוב שהוא חושני, דרמטי ואקלקטי. שנות השמונים שמו קץ לחלום הפוסטמודרני עם ראשיתו של עיצוב הפנים המינימליסטי שהושפע מהזרם האמנותי שדגל בצמצום חזותי.
בהרצאה זו נעקוב אחר שתי המהפכות שהותירו חותם על תולדות עיצוב פנים הבית המודרני.
פוסט 2

מנחת הקורס: ד”ר דניאלה אוהד
DaniellaOhad
ד”ר דניאלה אוהד מביאה לישראל את התכנית אותה היא מרכזת ומעבירה בהצלחה בניו יורק. ברזומה שלה תמצאו דוקטורט בתרבות העיצוב ממכון בארד, ייעוץ לבתי המכירות הפומביות וגלריות העיצוב המובילות בעולם, קידום של חלק מן השמות המוכרים ביותר בתחום אספנות העיצוב, אוצרות של אוספים פרטיים, חברות בוועדות רכישה של אוספי עיצוב במוזיאונים בניו יורק, ראיונות על הבמה עם אדריכלים ומעצבים מובילים דוגמת רון ארד, פרנק גרי ומרק ניוסון וכתיבת טור מקצועי בתחום.