שנת 2013 שרק עכשיו הסתיימה היתה עמוסה בדברים טובים עבור גדעון לוין (30), בוגר המחלקה לצילום בבצלאל, מרצה בסטודיו 6B ומרצה בבית הספר לצילום ‘גליץ’. הוא זכה במקום הראשון בתואר “האמן המבטיח לשנת 2013” של כלכליסט, הציג בגלריית Base Level באוסטריה את הפרויקט “21,22,23” שעוסק בזיכרונותיו מתקופת הצבא וזכה בתואר “אחת הדמויות המעוררות השראה” ע”פ XNET לשנת 2013.
ישבנו איתו לשיחה קצרה שיספר לנו קצת על צילום, אדריכלות ומה שביניהם – המותג 181° שהקים.
למה דווקא צילום אדריכלות?
עד לפני כמה שנים התנסיתי במגוון רחב של סגנונות צילום, ניסיתי להבין מה טעים לי ומה פחות. זה התחיל בבצלאל במסגרת הלימודים כשהתנסיתי בצילומים דינמיים כמו צילום חתונות ואנשים. מהר מאוד הבנתי שמה שמושך ומאתגר אותי יותר אלא דווקא צילומים סטטיים, ללא תנועה. אני מרגיש שליטה בסיטואציה. צילום איטי מאתגר אותי.
למה צריך צילום אדריכלות בכלל?
“פרוייקט, כשהוא לא מצולם, לא קיים. כך אני חושב. אדריכל או מעצב פנים לא יכול להביא את כל הלקוחות שלו לכל הפרוייקטים שהוא תכנן. אם פרויקט מצולם בצורה לא טובה זה גם יכול לגרום לנזק, לעומת זאת פרוייקט, אפילו קטן ולא בולט, במידה והוא מצולם ברמה גבוהה ונכונה יקפיץ אותו למעלה. לעבוד עם צלם קבוע, שמצלם מאותה זווית, מגבש שפה אדריכלית, יגרום למעצבים ואדריכלים להיכנס למגזינים הנחשבים ברמה העולמית כדי לראות את צילומיו ולא רק את הפרוייקטים עצמם”.
מה זה 181° ?
181° זה מותג שהקמתי עם נטייה לצילום מסחרי יותר, במטרה להפריד אותו מהשם הפרטי שלי שפונה יותר לאמנות. 180° זו זווית אדריכלית, זווית רחבה. המעלה הנוספת היא אני. האמנות, התפיסה והראייה שלי בתוך הצילום. וגם יש לי חיבה גדולה מאוד למספרים.
181° מתמקד בצילום אדריכלות מקצועי שנותן מענה צילומי לאדריכלים, מעצבי פנים ואנשי נדל”ן. המטרה היא לצלם חלל עם הבנה אדריכלית.
ההבנה האקדמאית שרכשתי בבצלאל עוזרת להעביר צילום בצורה עמוקה יותר. היכולות הטכניות שלי השתפרו עם השנים והניסיון. הדבר החשוב ביותר מבחינתי הוא יחסי אנוש. אני חושב שכימיה טובה ביני לבין הלקוח תתבטא בצילומים, ובאופן כללי אני אדם שאוהב אנשים. אחד הדברים הבולטים שמאפיינים אותי הוא שאני באמת אוהב את מה שאני עושה. כשיום צילומים מסתיים אני לא אורז את המצלמה חוזר הביתה ומתנתק. גם בבית אני ממשיך לחשוב איך להשתפר . אין הפרדה בין בית לעבודה – אלה החיים שלי.
איך האמנות משתלבת בצילומי האדריכלות?
כשאני מצלם אמנות אני משתדל לצלם צילומים סטטיים, גם אם אני מצלם אנשים ודמויות אני מנסה להביע אותם בצורה סטטית. הסגנון הזה נוגע גם לאדריכלות. אני מסתכל על חלל ככלל, אני בוחן את כל הפרטים שבו, אפילו הקטנים ביותר. צילומי האמנות שלי מאופיינים בעיקר במינימליזם וניקיון, כך גם בצילומי האדריכלות.
מי הצלם המעורר השראה בעיניך?
הירושי סוגימוטו, צלם יפני שעובד בארה”ב. זה הצלם הראשון שהכירו לי בשנה א’ בבצלאל , בהתחלה לא התחברתי לעבודות שלו אבל היום אני מאוד מעריך אותו. הניקיון בצילומים וההתייחסות שלו לאסתטיקה מאוד מושכים אותי.
מה המוטו שלך ?
אני מאמין שצילום זה תחום מאוד רחב, עם המון רבדים. צלם טוב הוא צלם בעל משמעת עצמית גבוהה, כשהוא מתמקד בנושא אחד.
בטווח הקצר זו החלטה מאוד קשה, כמו בכל תחום, אבל בטווח הרחוק זו המקצועיות שלך, כי אתה מתמחה בתחום מסויים ולומד להכיר ולהבין אותו בצורה הטובה ביותר.
אם כבר החלטתם לצלם לבד, קבלו כמה טיפים מגדעון לוין לצילום טוב של חלל:
- חשוב לצלם תהליכי בנייה, לפני ואחרי , זה יוצר קונטרסט מעניין.
- לא לצלם דרך האייפון, יש לו זווית מוגבלת. מצלמה קטנה תעשה את ההבדל.
- לבחון את החלל כך שבצילום תהיה נקודת מגוז אחת.
- לצלם תמיד בגובה העיניים ולא מלמטה או למעלה.
נכון שעכשיו יש לכם חשק לצלם?